KLIK KEJAP

Tuesday, May 29, 2012

Kelly Castle Batu Gajah Perak


assalammualaikum korang2 smua
ok,,buat entri kali ni plak ak nak post pasal

KELLY CASTLE 
yang terletak kat
BATU GAJAH PERAK
x silap ak sblom ni aku ada post sikit pasal kelly castle ni kat dalam entri tempat wajib singgah di perak
KLIK SINI
ok2,,,jom kita truskan entri ni ye




Sejarah Kellie's Castle:
Istana Kellie atau lebih dikenali Kellie's Castle yang terletak kira-kira 30 kilometer dari Ipoh merupakan satu warisan sejarah yang menyimpan kisah sehebat istana Taj Mahal di India di sebalik pembinaannya.

Istana Kellie dibina oleh seorang peladang Scotland yang kaya raya, William Kellie Smith yang berasal dari sebuah kampung yang dikenali sebagai Kellas.
Istana Kellie terletak di sebuah ladang getah milik Smith yang dinamakan sebagai Ladang Getah Kinta Kellas, sempena ladang di kampung asal Smith di Scotland iaitu Easter Kellas.
Apa yang menarik, bangunan tersebut bukan sahaja mempunyai ciri-ciri rekabentuk berdasarkan kebudayaan India, malah semua batu bata dan lantainya juga dibawa dari India.
Malah, Smith juga mengupah ramai buruh India untuk membina istana impian cintanya itu.
Selain itu, Istana Kellie merupakan yang pertama sekali menggunakan elevator yang menghubungkan dari tingkat bawah ke tingkat paling atas.
Bangunan itu juga mempunyai banyak bilik dan terowong rahsia.
Bagaimanapun istana yang mula dibina pada tahun 1915 itu tidak sempat siap dan diduduki oleh Smith selepas beliau meninggal dunia secara mengejut akibat penyakit pneumonia semasa melawat Portugal pada tahun 1926.
Agnes yang terlalu sedih dengan kematian suami tersayangnya itu kemudian mengambil keputusan untuk pulang ke Scotland dan menjual ladang getah serta istana tersebut kepada sebuah syarikat Inggeris, Harrisons and Crosfield.
Walaupun tidak sempat siap, Istana Kellie akan terus diingati sebagai legenda impian yang kesampaian bagi Smith dan mahligai itu kini menjadi daya tarikan pelancong terutamanya bagi mereka yang sedang dilamun cinta.
Legenda inilah yang menjadikan Istana Kellie sebagai tarikan kepada pelancong yang saban hari melawat mahligai impian cinta Kellie itu untuk mengabadikan kenangan cinta mereka.
Istana Kellie dibuka kepada kunjungan awam dari pukul 8.30 pagi hingga 7 petang setiap hari.
-sekian-
.
.
.
.
.
.
ok2,,jom kita tgok lak gambar2 ISTANA tersebut







itu jela yg dpat ak citer n postkan...!!


2 comments:

  1. pmdgan n design bgn dia cantik, cuma kwn yg dok perak ckp tmpt ni ber an2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgunan xde sape duduk mmg berHANTU...huhuhuhu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cer Kelik Jap Iklan Nih,,,